Podstawowe informacje
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest opłatą za określone usługi świadczone przez gminę i ma charakter obowiązkowej daniny publicznej.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobierana przez Gminę Gołdap od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostującymi bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
W ponoszeniu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się również ulgę od osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Uwaga! Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostanie podwyższona dwukrotnie, jeśli właściciel nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.
Deklarację składa właściciel nieruchomości. Ten obowiązek dotyczy również:
Jeżeli obowiązek złożenia deklaracji może jednocześnie dotyczyć kilku właścicieli nieruchomości, to wykonuje go ten podmiot, który faktycznie włada nieruchomością.
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym lokale stanowią odrębną własność, to deklarację za wywóz śmieci za właścicieli lokali składa zarząd wspólnoty mieszkaniowej albo spółdzielni mieszkaniowej. To znaczy, że jeśli mieszkasz w budynku w którym jest wspólnota mieszkaniowa albo który jest we władaniu spółdzielni mieszkaniowej – nie musisz samodzielnie składać deklaracji śmieciowej.
Jeśli zmienią się dane mające wpływ na wysokość opłaty, złóż deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zrób to w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Składający deklarację są zobowiązani wpłacać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi bez wezwania na indywidualne konto bankowe.
Opłatę należy uiszczać z góry w terminie do 15 dnia każdego miesiąca, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy.
Pamiętaj! Musisz w terminie płacić za wywóz śmieci. Jeśli tego nie zrobisz, urząd może ściągnąć od ciebie należne kwoty na podstawie tytułu wykonawczego, tak jak za zaległości podatkowe.
Wymagane dokumenty
Deklaracja o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Miejski, Plac Zwycięstwa 14, 19-500 Gołdap, Punkt Obsługi Mieszkańca (parter, pokój 3).
Termin składania dokumentów
Złóż deklarację o wysokości opłaty za odbiór śmieci z twojej nieruchomości w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na niej pierwszego mieszkańca.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2024 r. poz. 399.
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz.2505 z póź. zm.),
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023.2383 z późń. zm.),