Logo Urzędu Miejskiego w Gołdapi
Powróć do: PORADNIK INTERESANTA

Rejestracja zgonu


Podstawowe informacje

Zanim pochowasz osobę, która zmarła, musisz zgłosić jej zgon w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca, w którym zgon nastąpił. Masz na to 3 dni od dnia wystawienia karty zgonu. Jeśli osoba zmarła na skutek choroby zakaźnej - tylko 24 godziny od momentu zgonu.

Kto może zgłosić zgon:

  • współmałżonek osoby, która zmarła,
  • pozostała rodzina zmarłej osoby, na przykład dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, brat, siostra, siostrzenica, bratanek, teściowie,
  • pełnomocnik jednej z powyższych osób.

Po zarejestrowaniu zgonu kierownik USC wyda jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu.

Wymagane dokumenty

Kartę zgonu – dostaniesz ją od lekarza, który stwierdził zgon,

Dowód osobisty zmarłej osoby (jeśli osoba zmarła posiadała ważny polski paszport należy go przedłożyć do anulowania),

Swój dokument tożsamości do okazania,

Pisemne pełnomocnictwo jeżeli zgłoszenia zgonu dokonuje pełnomocnik- załącznik nr 1,

Dokument tożsamości pełnomocnika (do wglądu),

Wysokość opłaty skarbowej

17,00 zł - pełnomocnictwo (zwalnia się z opłaty skarbowej za pełnomocnictwo udzielone wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).

Opłata skarbowa - forma płatności

Opłatę skarbową w wymaganej wysokości należy wpłacić w kasie Urzędu Miejskiego w Gołdapi (parter, pokój 3, kasa czynna w godz. 8.00-14.00 z przerwą w godz. 10.00-10.15) bądź na konto urzędu przelewem: Urząd Miejski w Gołdapi, PKO BP S.A. Oddział Ełk 38 1020 4724 0000 3002 0007 5929.

Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

Miejsce złożenia i odbioru

Plac Zwycięstwa 14, 19-500 Gołdap (II piętro, pokój 37 i 38), tel. 87 615 60 22, e-mail: usc@goldap.pl

Jednostka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego w Gołdapi.

Termin składania dokumentów

Zgon należy zgłosić w terminie 3 dni od sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.

Termin odpowiedzi

Kierownik USC zarejestruje zgon (czyli sporządzi akt zgonu) w dniu jego zgłoszenia.

Jeśli z przyczyn technicznych rejestracja zgonu nie będzie możliwa w dniu zgłoszenia, kierownik USC zamieści w karcie zgonu adnotację o zgłoszeniu zgonu. Z tym dokumentem możesz pójść do administracji cmentarza, żeby pochować osobę zmarłą. Kierownik USC zarejestruje zgon w najbliższym możliwym terminie. Następnie dostaniesz dwa odpisy aktu zgonu. Ustal z urzędnikiem sposób ich odbioru. Możesz je dostać podczas kolejnej wizyty w urzędzie albo listownie. Jeden odpis jest dla ciebie, drugi przekaż administracji cmentarza.

Tryb odwoławczy
Do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Gołdapi w ciągu 14 dni od daty doręczenia odmowy rejestracji zgonu.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2023, poz. 1378 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2020, poz. 1359 ze zm.)
  3. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023, poz. 1023). 
  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 1904). 
  5. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023, poz. 775 ze zm.).

 

Pliki do pobrania:

Pełnomocnictwo do sporządzenia aktu zgonu
Format: docx, 9.2 kB